Rex´s blog

Most about Egypt

This blog hold most information about Egypt.

Denne blog indholder mest informationer om Egypten.

www.elgezira.dk

Egypten 2012 18 marts til 1 april

El Gezira, Luxor, EgyptPosted by Rex Fri, April 06, 2012 15:20:59
Hej Alle

Husk på at - Egypten er ikke Europa - ting sker på egyptisk vis og på egyptisk tid og at El Gezira ligger på grænsen af Sahara.

Så blev der igen sparet op til at tage 2 uger til Luxor, til den lille rolige landsby El Gezira, lige over for templet i Luxor. Flybillet blev booket via Atlantis Rejser for 3499/person.

Jeg Finn, Birgit og sønnen Søren blev enig om, at vi sammen ville en tur til Egypten, denne gang var første gang for Søren, så spændingen var stor, og også for ham.

Denne gang, lige som sidste gang vi var der, boede vi i lejlighed - her i en etage ejendom i den nyoprettede bydel Ramala, som ligger lige klods op af El Gezira, der er kun vejen imellem. Når vi stod på stue terrassen og kikkede ud på gaden, skulle vi blot kikker over på den anden side, så var vi i El Gezira. Hvorfor fik vi ikke lejlighed der, det er såre enkelt, fordi vores ven Mohamed stod for at skulle finde en lejlighed til os på bare 2 dage, derfor blev det denne.

At vi så ikke ønsker at benytte os af dette lejligheds tilbud igen, er så en anden sag, da der er 3 lejligheder på hver etage og ejendommen består af 3 etager med en åben fælles tagterrasse hvor der samtidig er 2 små lejligheder.

Selve lejligheden består af 2 soveværelser, med dobbeltseng, en stue, en mellemgang med direkte adgang til køkken og stue samt et toilet med brusebad. Kummen på håndvasken i badet sad løs. Køkkenet er bestykket med 1 gryde, 1 kasserolle, 1 stegepande, nogle dybe og flade tallerkner 3 sidetallerkner 3 glas og 4 krus, en kurv med spiseskeer, nogle gafler, ingen smørreknive, 2 skarpe knive med bølgeskær, lidt plastik bestik (måske noget glemt noget) en el-kogekedel, et gaskomfur, hvor den elektriske tændanordning og lyset var defekt, selve kogeblussene var ok, men ovnen er det rene skrald, det er ikke muligt at styre temperaturen, så man kunne bage en kage... surt surt og specielt surt for Birgit. Nå ja, så var der det vanlige alu-krus til at koge tevand i. Nå ja, så mangler der flere pærer i lejligheden, hvoraf vi selv købte den ene til en lampet... typisk egyptisk slendrian.

Møblerne i lejligheden var af rimelig rige kvalitet - de kunne bruges, men - der var kun 2 stue stole, i en lejlighed normeret til 4 personer, hvorfor vi måtte gafle en stol fra terrassen, en klap-stol-type og nappe overtrækket fra den ene lænestol som overtræk til denne klap-stol-type.
Der var 3 lænestole og en sofa i en ikke så rimelig kvalitet, men kunne dog bruges.
I soveværelserne var der 2 ret gode senge og med gode madrasser og hovedpuder, samt hver et enormt lækkert sengetæppe, som også bruges som dyne... damn her lå man godt og sov supert... bare spørg Søren smiley

Alt i alt, så var denne lejlighed bestemt ikke prisen værd - vi gav 1.800 kr for 2 uger, men burde nok ikke havde givet mere end omkring 1050 kr. Så næste gang finder vi selv lejlighed, ved at tage kontakt til nogle af de andre mennesker, vi har lært at kende dernede og som kan tilbyde lejemål for 1 måned for ca. 2.000 kr. mere behøver det ikke koste.

Først - ja man glemmer jo lidt rækkefølgen...

Vi startede lørdag nat ved halv to tiden og kørte til København, ind til Gladsaxe til Sørens onkel, som havde lovet, at kører os ind til Kastrup lufthavn i vores bil - dette gik glidende og vi var fremme ca. kl. 5:15 og tog herefter turen ind til tjek-ind, hvor vi afleverede vores kufferter og fik dem vejet. Herefter så vi os lidt omkring, og fik lidt tobak (uden for lufthavnen) og efterfølgende var det op til sikkerheds check, hvor vi fik gennemlyst vores håndbagage, og jeg blev visiteret af en dame - hæ - de må jo nøjes med hvad de har, når de ikke kan skelne melle, om man er mand eller kvinde pga. hårdlængden smiley (ja blev klippet og barberet 2 dage efter ankomst)
Men ind kom vi, uden at de mente vi skulle havde beslaglagt nogle af vores ting - ind i tax-free zone, hvor Birgit og Søren lige skulle have sig lidt Bali, en rødvin og lidt påskebryg (dåser), og så var det ellers tid til at finde gaten, hvorefter vi mødte op i flyveren. Der var nu ikke så mange med, vel omkring halvfuld. Vi havde bestilt plads forrest i flyet

Turisterne har endnu ikke fundet behag i at vende tilbage til Egypten i stort antal, de tror at der er farligt, hvilket vi kan skrive under på, det er der ikke. Der kommer da turister, men dem der ér er forholdsvis lette og overse, hvilket afstedkommer, at turistindustrien taber mange, rigtig mange penge. Vend roligt tilbage til Egypten, de savner jer, lige så meget som I savner Egypten.

Vi blev fortalt, at der kan være en lille smule uro i upper Luxor (den sydlige del) og at der kan være meget uro i Cairo samt enkelt steder i Aswan, hvorimod turiststeder i hele Egypten er undtaget for uro. Overalt i Egypten sover politiet, egypterne kalder dem for "the sleeping police", da politiet så vidt muligt undgår at tale med de menige egyptere. Turistpolitiet er stadig vældig populært og behandler alle både turister som egyptere pænt og ordentlig.

Hvad spiser man, når man er 3 samlet - Tja - Første dag, besøgte vi Blue Sky restaurant, hvor vi fik en dejlig pastaret, til 25 kr pr mave. En restaurant vi i øvrigt besøgte flere gange. Vi spiste på næste alle restauranter i området, også den lige over for byen på den anden side af Nilen i Luxor, hvor vi spiste 3 gange ialt.

samlet kort over El Gezira på west bank

Den lille landsby El Gezira, har ændret sig ganske enormt, både før og efter Mubarak styrets fald - Før faldet var Mubarak styret startet op med at rive næste hele byen ned, for derefter at opfører nye store hoteller, dette blev standset straks Mubarak styret faldt og ændringerne, som var sket, ophører lige før Tut Ankh Amon restauranten - Denne restaurant er den ældste på vest breden. Den havde fået ny Coffee shop, hvor ejeren om morgenen lavede espresso og te til dem, der havde lyst og vil betale.

Den oprindelige coffee shop var revet ned og erstattet af et stort hotel Mesala hotel & Resturant ejet af en international kæde - et i og for sig udmærket hotel, med bla. en udmærket god restaurant helt oppe på taget, med udsigt til Luxor, her er specielt smukt om aftenen. Hotellet har bla. en svømmepøl i haven og den gamle lejlighed vi boede i i 2008, den er nu også indlemmet i dette hotel, her er idag, vist nok, et storkøkken.

Overfor denne gamle lejlighed, hvor der var kamelfarm, er der opført en række nye bygninger, hvoraf den ene er Crocodil restaurant. Denne var vi inde og spise på, der var desværre kun os 3 - Og selv om vi kikke ind af vinduerne op til flere gange sidenhen, var der ingen kunder at se, det var egentlig ret synd, for den er flot og veludstyret, samt de laver rigtig god mad og... De laver "Om Ali" - en dessert som alle bør smage. (Birgit har købt 10 pakninger med hjem af denne ret, så vi kan lave den herhjemme. Vi fik den i øvrigt i går aftes 05/04/2012 lavet i vores eget køkken herhjemme.).

Oprindeligt var der 2 coffee shops i byen, begge lå i forlængelse af hinanden, nu er der mange - hvis man tæller fra hotellet, er der 5 eller 6, således er der nu opstået en kraftig konkurrence med en del jalousi og sladder imellem. Det ene havde dengang en internet caffe, jeg tror at det er den som nu hedder Crazy net.

De to byer El Gezira og Ramla (den nye by) er smeltet sammen, fordi Ramla oprindeligt var en stor mark, der siden 2008 er blevet udstykket i parceller, hvorfor ejeren naturligvis også er blevet ret så velhavende...

El Gezira består af 2 sidegader langs med Nilen´s vestbred, hvor gade 2 deles med Ramla. Ramla består end til nu kun af 1½ sidegade, men det forandrer sig, vær sikker på det, og specielt med den hastighed de bygger i øjeblikket.

Først kommer et vandværk til venstre for det en lille coffee shop, hvor taxi chaufførerne mødes. Følger man gaden til højre kommer man til et lille minimarkede og lidt længere fremme til Crocodile Restaurant.

Først for, efter vandværket:

Tut Ankh Amon restaurant, købmanden og Coffee shop åben ca. 08-22 aften.

Et værksted, hvor de reparerer bådmotor og motorcykler.

En tøjforretning, ejet af Mohamed (en baryler smiley), som møde meget jalousi og måske ikke er så flink til at fortælle, at turister kan/skal bruge motorbåde og felukaér her lokalt og også sælger han sit tøj til lige lovlige lave priser, siger de lokale vel og mærket.

Et Mini markedet, en lille købmand med et fornuftigt sortiment af varer åben fra ca. 08-22 aften.

Et udlejnings bureau som udlejer og sælger ejendomme.

En butik, jeg ikke ved hvad sælger.

Endnu en busk, jeg ikke ved hvad sælger.

En butik med krydderier og lidt turist tingeltangel. åben ca. 12-20

En Internet caffe Crazy Net, hvor en opkobling koster 10 kr/time. åben ca. 20-24

En barberen, du betaler hvad du mener klipning/barbering er værd (tiks!)

Herefter en lille gårdmand, det er ham der har solgt hovedparten af sin jord bagved byen.

En lille vandkøler, hvor Egyptere kan drikke gratis vand og få vasket hænder, hvilket de sidstnævnte er forpligtet til flere gange i løbet af en dag jfr. deres religion.

Herefter følger 1. side gade, hvor hotellet El Gezira gardens & restaurant ligger. Hotel El Gezira Garden

Dette er et utroligt dejligt hotel, med værelser på venstre side og lejligheder på højre side, samt en forunderlig smuk have, hvori der også er blevet gjort plads til en swimmingpool, som mod betaling af 15 kr/dagligt kan bruges af alle turister i byen. Derudover består El Gezira gardens af flere restauranter, som er rigtig flotte og meget rene. Gæster i byen må gerne dukke op og spise morgen buffe eller benytte restauranterne.
En rigtig smuk perle lige midt i byen, lidt svær og finde, men følg reklameskiltene "El Gezira Gardens" fra indgangen til byen, lige over for færgen, så går du bestemt ikke forgæves.
Det skal siges, at det er dele af dette hotels logo, jeg har brugt som navn på min hjemmeside, hvilket hotel manageren blev meget begejstret og stolt over. Man må ikke forveksle "El Gezira Hotel" med "Hotel El Gezira Garden", det drejer sig om 2 forskellige hoteller, det førstnævnte ligger på venstre side ved indgangen til byen Gezera, som er den gamle bydel ind mod bjergene.

Af restauranter er der også dukket flere nye op, og langs floden kan nævnes:

Blue Skye + Coffee shop, Blue sky restaurant

og 1. sidegade med bla. ovennævnte El Gezira Garden hotel. skilt der henviser til El Gezira garden

Nile View
restaurant + Coffee shop,
Nile view restaurant

Og den lille kaffekrog med kik mod Luxor deres coffee shop ud mod Nilen

og 2. sidegade
og på venstre hånd, den 4. dør, lejligheden hvor vi boede.

med Eyehouse lejlighed udlejning på højre hånd

Ved denne 2. sidegade deler byen sig i El Gezira og bydelen Ramla.

Hetapsus restaurant + Coffee shop.

Ali Baba restaurant + Coffee shop,
og 3. sidegade med Internet caffe (5 pund/time = 5 kr/time) og Nile Laudry service (vaskeri)
og Senmut Bed & Brekfast ligger op af 3. gade

, Ramla palace hotel og restaurant et lille privat arabisk præget hotel også med restaurant. Ramla palace hotel & restaurant

Herefter dukker den nye grønne moske op - New mosk, herefter bygges der på livet løs langs nilen end til man kommer til en lille farmer med kameler, æsler og heste for derefter at gå/kører et stykke vej til man når Beach coffee shop, hvor de udlejer jetscootere til turister, så de kan fræse rundt på nilen. Dette er næsten præcist ud for Iberotel på den anden side Nilen i Luxor. Her mødte Søren en ung egypter Seriff, som han også drønede rundt med på motorcykel.

Bagved i de 3 sidegader udvikler byen sig kraftigt, der bygges og bygges. Hovedparten af alle byggerierne er private, som er startet efter Mubarak styrets fald. Folk har fundet deres spareskillinger frem, eller har solgt jord, hvor de så bruger pengene til at bygge huse for. Mange jorde og huse sælges til turister som fastboende eller sæson beboelser eller sågar lejligheder som kan lejes af turister for fra 1 uge til flere årsmål. Priserne for jord stiger, her på vestbreden, hvorimod de endnu ikke er steget så meget 1-2 km. inde i landet. En grund på 300 kvm koster vel i omegnen af 150.000 kr og en færdigbygget møbleret lejlighed på 1. sal koster fra 150.000 kr og op af. Lejepris fra 500/uge og opefter, alt efter stand og beliggenhed. Ligeså kan der aftales års lejemål med ret til at fremleje lejligheden til turister. Disse priser starter ved 25.000 kr og opefter igen alt efter stand og beliggenhed. Dyrest naturligvis langs med Nilen.

Landsbyen El Gezira på west bank ud til Nilen: El Gezira & Ramla

Stedet her langs floden er virkelig en perle - der er nord for byen den lokale færge, som koster 1 LE pund = 1 kr pr passager, man kan medbringe cykel. Det er naturligvis mere behageligt at hyre en af de små motorbåde til at krydse Nilen med, det koster 5 LE pund = 5 kr at krydse, og 10 LE pund = 10 kr at skrå over på den anden side. Kryds vil sige, at man går til den anden side, og skrå over, at man søger et bestemt mål ikke langt fra kryds, sådan lidt firkantet sagt.

en motorbåd krydser foran Old Winter Palace

Her på vestbreden møder man ikke meget hastlen, dvs. folk der forsøger at presse dig til at købe alt det ragelse du virkelig ikke har brug for, men fra færgen og ned til byen El Gezira der vil man møde mange om budet med motorbåde og felukaér samt taxier i alle afskygninger, og de forsøger at hastle dig. Hastle vil sige, at de faldbyder deres tjeneste som om det er den eneste ene i hele Egypten. Motorbåde og Felukaér forsøger at tilbyde dig at krydse eller at du lige skal med en tur til Crocodil island eller til Banana island

Finn på gåtur på Crocodil island

- drop det, førstnævnte er Møvenpic hotellets zoo med en næsten død krokodille, her koster det mindst 75 kr, at besøge selve Møvenpic og banan øen er blot Banan plantagen, som man finder, hvis man går ud af vejen langs El Gezira også her koster det ca. 75 kr, blot at besøge den lille shop i plantagen.

en feluka starter på en tur

Taxiérne forsøger at sælge dig ture overalt i Egypten og naturligvis også ture til Kings wally, Hetapsut etc. etc. for ikke at forglemme, at de tilbyder dig, at kører dig helt til Aswan eller Cairo eller sågar til Hugarda - drop det og tilbyd dem istedet en sejltur med motrobåd eller feluka som modydelse, så griner de over hele femøren og siger "du har været her for længe til at fald for vores hastle".
de pågående taxi og kalesh (hestevogn)

Når og hvis du krydser over på den anden side, ved Old Winter Palace,
da ankommer du til en restaurant, som ligger nede langs Nilen - Straks du går ind på broen, vil du møde den første som tilbyder dig en sejltur med motorbåd eller feluka, selv om de godt kan se, at du lige er stået ud af en motorbåd. Når du så når op af rampen, op til gadeplan, da står der masser af folk, der vil du bruger deres motorbåd, feluka, taxi eller kalech. Hvis du ikke gider dem, tilbyd dem det modsatte af, hvad de tilbyder dig, kalech for taxi, motorbåd for feluka etc. etc. eller ganske enkelt ignorer dem med et stille No thank you eller La sukran (egyptisk for nej tak). Ja tak hedder Aye sukran - Hej betyder Salem... sådan simpelt sagt.

Folk er generelle rare, smilende og imødekommende, hvis man ellers giver sig tid til at snakke med dem, hvilket de rigtig gerne vil, hvorefter mange døre åbner sig. Efterhånden opdager man, at så små samfund som dette, indeholder rigtig meget sladder og jalousi - hvis det går for godt for en, må man heller tale lidt bag om ryggen på ham metoden. Men der er nu ikke meget ondskab i deres sladder og jalousi, sådan er Egyptere bare og det må man så accepterer eller lade være. smiley

Her er dejligt varmt hele året - dog vil Egyptere sige, at her er koldt om vinteren, hvor temperaturen falder ned omkring 19 grader om dagen, og 2-10 om natten, samt foråret/efteråret mellem 19 og 30 grader med nattetemperaturer fra 5-22 grader, hvorimod sommeren er rigtig for alvor varm, med temperaturer fra 30-52 grader om dagen og natten 22-32 grader.

Sommeren er rigtig led, selv Egyptere holder sig i skyggen fra ca. 11-16, hvor heden er alt for hård. Hvis Vi bevæger os ud i denne hede, må vi påregne at drikke mindst 6 liter vand om dagen og huske at have hat/turban på samt beskytte arme og ben for solen, da vi elles får solskoldning på mindre end 10 minutter i denne næsten lodrette sol.
Hvis man ønsker at besøge bjergene (west bank), så skal de helst ske om morgenen om sommeren og om forår/efterår morgen og tidlig formiddag, da heden i bjergene kan være næsten ulidelig.
Hatcapsut tempelet i Sahara

Man kan også opleve, at der blæser temmelig kraftigt og at vinden godt kan være/føles ret kold, det er når vinden er nordøst og nordvest - Der kan opstå meget kraftige vinde, hvis vinden kommer vesten fra, fra Sahra, her kan vinden nå helt op på det vi kender som orkan med sandstorm/sandfygning og der kan, hvis man er meget meget heldig opleves, at der regner. Når og hvis der regner, forgår det på en måde ingen i Danmark er bekendt med - der står ned i lårtykke strenge med vand og samtidig er der en voldsom storm, dette står normalt på i nogle få minutter til hen mod 1 time, men så er der også faldet så meget regn, at folk ligefrem drukner og huse skylles væk. I disse situationer er det forbundet med livsfare at opholde sig i bjergene, da vandet kan komme drønende og drukne selv den mest erfarende. Af samme årsag skal man aldrig gå i bjergene alene, man kan dø af det enten ved regn eller pga. hedeslag. Det er forøvrigt 3 år siden, der sidst faldt regn i Luxor talt fra og med april 2012, så det er ikke ofte her regner. Vi oplevede det April 2005, da vi boede på Hilton hotel i Old Karnak, her regnede det 20 minutter med orkanlignende vinde og torden og lynild. I den forbindelse druknede 3 mennesker i Luxor og mange huse blev skyllet væk på vest bredden.

Fortsættes i næste del....

Næste del handler om, hvad vi har oplevet og hvem vi Finn, Birgit og Søren har været sammen med under vores ophold på vest bredden af Nilen.

Luxor, Elgezira September 2008

El Gezira, Luxor, EgyptPosted by Rex Sat, May 15, 2010 23:09:02
Hej Alle læsere

Dette indlæg omhandler vores tur til Egypten i September 2008 hvor Vi bla. skulle være skyld i en meget stor overraskelse smiley

September 2008, (ja vi var her også først på året), vel ankommet til Sham El Sheik, efter omkring 5 timers flyvning, måtte vi ind over den nationale airport, for at skifte til en helikopter, altså en DC8ér med propeller.
Birgit var af den klare overbevisning, at det her var en helikopter og var ganske urokkelig end til vi efter noget tid var luftbåren. Undervejs før vi lettede måtte jeg lige forklarer at en helikopter var udstyret med propel oven på og en halerotor, denne var udstyret med to propeller på hver vinge som startede langsomt op.

Nå men efter nogen larmen og hvinen, kom maskinens propeller op i omdrejning og vi blev bedt om at spænde sikkerhedesbæltet - djævelskabet begyndte at røre på sig, og kors stakkels Birgit var alt andet ikke glad og begejstret for den larmen, skratten og rumstering, pludselig var vi luftbåren og fløj stille op i ca. 4-5 km. højde, med en marc hastighed på ca. 500 km/t fløj vi hen over Sinai halvøen og ud mod Rødehavet - Vi fik set, øhh jeg fik set en masse fra denne højde, i forhold til, når vi fløj med international jetfly, som går op til ca. 7 km. højde.

Jeg kunne se bla. et Mærsk container skib, som jeg tog et par billeder af, samt alskens hoteller med swimmingpools og små byer - da vi kom ud over Rødehavet, var der ikke så meget at se, bortset fra skibe som sejlede nord syd eller øst vest, altså enten på vej fra Sues kanalen eller på vej til Sues kanalen, alternativt var det færger som sejlede mellem fastlandet og halvøen Sinai.

Da vi nærmede os fastlandet, kunne vi se feriestedet Hugarda i fuld størelse - Vi kan se alle hoteller og deres swimmingpools og alle lejlighedder og ikke mindst, vi kan se koral rev direkt oppe fra, men naturligvis, ikke fiskene - Der var en utrolig trafik af biler og ude langs kysten en frygtelig masse skibe, der sejlede på kryds og tværs med turister som var på vej til eller fra koralrevne, hvor de dykkede.

Efter ca. 45 minutter ankommer vi til Luxor, dvs. vi flyver ind fra nord og flyver ned langs Nilen, hvor vi flere gange var på vestsiden af Nilen og på et tidspunkt kunne jeg gendkende bla. Sofitel hotel og Hilton hotellerne oppe i New Karnak, pludselig sagde jeg højt til Birgit - SE. der er sørme Wally of the Kings... æhhh hva!!!! - Øhh Se der er Kongernes dal og seeee der er Elgezira, så kunne og turde Birgit kikke, også selv om hun ikke var særlig begejstret, på grund af sin enorme højdeskræk, blev hun alligev varm og hjeret og sagde... Så Finn, så er vi i Egypten...

Ganske rigtigt, vi landede efter små 5 mininutter i Luxor airport, blev tjekket ud, dvs. viste vores pas og visa og blev budt velkommen til - De kunne jo se i vores pas, at vi havde været her mere end et par gange smiley

Vi gik så ud til forhallen og fandt os et sted, hvor vi kunne få os en SMØG... smiley

Jeg fik ringet til Mohammed og fortalte, at Vi var ankommet og at vi stod ved udgangen til lufthavnen - Vi skulle blot gå over på den anden side af pladsen, så fandt han os, eller ... Vi fandt ham stående ved en flot hvid bil uden sin vanlige dragt, men iført coboybukser og pæn t-shirt - han var sgu da næsten ikke til at kende .- men sikke da en velkomst .

Vi kørte så med denne nye hvide bil (privat taxi) ind til Luxor by og langs byen mod syd, over broen nede på den anden side af Jolli Wille (crocodile island), dernede hen over broen til west-bank og op langs med west-bank over stok og sten, ja faktisk kunne denne tur godt virke en smule rumlende, men det var nu mest fordi de var igang med at bygge nye veje, og da vi endnu ikke måtte køre på de nye veje, gik det over stok og sten af jordveje. Men roligt nu, da vi skulle hjem, var de fleste veje åbent, altså i løbet af de fjorten dage, var de blevet næsten færdig, specielt under de store broer og på East-bank på vej fra den store bro over floden, var vej nu helt færdig.

Efter ca. ½ times kørsel var vi nået fra lufthavnen til byen Elgezira - Gensynsglæden var faktisk helt enorm og vores venner stod klar til at tage imod os. Mohamed var jo med i bilen, men hverken skrev eller ringede til dem, de var bare klar over at vi kom - dejligt og varmt.

Vi blev indlogeret i vores lejlighed, naturligvis betalte vi halvdelen af lejen, da vi ankom og resten da vi gik ind i næste uge. Men som udgangspunkt var vores lejlighed ikke helt færdig, de malede stadig og af den grund kunne vi naturligvis ikke flytte ind i den, men blev lovet, at den stod færdig lidt senere på ugen. Vi blev derfor indlogeret i en lejlighed lige præcis ud for floden i det hus, som ses øverst på billedet med Coca Cola reklamen, dette skilt sidder under altanen i den lejlighed, vi boede i, først del af ugen. Hold da helt op, hvor var det dejligt - 1. klasses udsigt til Nilen og til Luxor by, lige præcist på den anden side af vandet, og lige ud for lejlighedden, over i Luxor ligger Luxor museum.

Hvis vi ville til Luxor skulle vi blot praje vennerne, og straks sejlede de os over på den anden side, hvor vi nu havde lyst til at lægge til - vel og mærket, hvis det ikke var et ulovligt sted, vi udpejede...grin det skete et par gange, og de værgede sig gevaldigt og forklarede os, at hvis de gjorde det, fik de alvorlige problemer.

Lige over for, var der også en restaurant, som lå ned langs Nilen, denne var vi på besøg på et par gange, og her fik vi billig mad og udmærket betjening.

Vi fik hurtigt kontakt med købmanden, som boede lige ved siden af - og fik i løbet af kort tid snakket med de fleste beboer, som boede i nærheden af lejligheden.

Vi købte de almindelige fornødenhedder i købmandsbutikken ved siden af, men der var faktisk også en købmandsbutik neden under lejlighedden, der hvor Coca Cola skiltet var - denne købmand var lidt jaloux på den anden købmand, over at vi ikke handlede hos ham - men hos den anden "store" købmand. Vi måtte så, eller retter, jeg måtte så forklarer ham, at vi ikke kunne handle hos ham når han havde lukket, og de tidspunkter han havde åben på, var vi færdig med at handle, det som vi havde brug for. Dette kunne han egentlig godt se en vis pointe i, og ændrede herefter sin åbningstid, så vi også havde mulighed for at dele sol og vind lige - det blev der faktisk sat stor pris på.

Men sikke da en imødekommenhed, vi oplever herover - f.eks. hvis købmanden ikke kunne give tilbage på det pengebeløb vi kom med, så kunne vi bare komme senere på dagen og betale vores vare, eller næste dag, hvis det skulle være - vi kunne også komme ud for, at vi skulle købe ind til aftensmad - konen i huset (altså købmandskonen) kom og vejledte os i hvordan vi skulle tilberede maden, uden at være klar over, at det kunne vi skam godt selv - Vi blev endda indbudt på at smage deres aftensmad, som var lidt det samme vi selv ville lave - ja ja - og det bedste af det hele - mad til en hel dag... pris ca. 12 kr og så var der mælk til 2 dage og cornflaks til 4 dage med i disse 12 kr.

Den ene dag fik vi den ide at vi ville spise på Tutangmon, som ligger oven på købmandsbutikken - Vi gik ind af sidedøren og ind i en gang, hen af gangen og ind af en dør... Oh ohhhh der lå en mand med rø*en i vejret og så virkelig forvirret ud - i gennem døråbningen i den anden side af lokalet, kunne vi se en ældre kvinde springe op fra samme stilling og byde os begge velkommen - øhhh straks kunne vi se, at det var købmandskonen og at vi sikkert kom meget ubelejliget - Manden så lidt forviret ud, men var hurtig på benen og spurgte os, om vi ville have en kop te - øhh vi fortalte hvad Vi ville og de smilede og fortalte os, at vi skulle skam bare gå op af trapperne, så fandt vi restuaranten øverst oppe og at vi til hver en tid var velkommen hos de... Uha da da - Vi havde lige forstyrret et ældre ægtepar i den ene af deres 6 daglige bønner.... ja, så lærte vi også det, men kors hvor vi skratgrinede også selv om vi var lidt flove ved, at vi bare sådan var gået ind i folks stue og forstyret dem i bønnen... smileysmileysmileysmiley

Men spise det skulle vi, så vel bænket oppe i toppen af bygningen med udsigt over Luxor skyline, fik vi bestilt mad - pris 100 kr... Ja, det lød som et billigt fortagende, efter ca. ½ time kom de med mad, med mad, med mad, med mad og atter med mad - holda da helt kæft hvor var der meget mad, mad nok til 5 måske 6 personer og det var altså beregnet til 2.... Vi nippede til det forskellige og blev straks klar over, at hvis vi spiste dette mad, var vi færdig med vores ferie, for vi ville være brændt op indvendig pga. kryderrier og smagsløg ville være spolleret måske langt ud i fremtiden - derfor spiste vi en masse fjerkræ, som var en del af menuen og brød som fik masser af smør - men de fleste af retterne ville eller turde vi ikke smage på også fordi det var lam og får samt vist nok kamel - nix nix nix - fjerkræ ja - øffe ja, men bestemt ikke lam/får og heller ikke slagtede kameler.... Men spiste gjorde vi og blev da også mætte. Deserten og kaffe blev serveret på husets regning - det var flot også taget i betragtning, at vi faktisk blev bespist for hver en halvtredser og hvis der var folk nok, var der som skrevet mad til ca. 6 personer, hvis de kunne spise den type mad smiley

Vi fik da også redet på kamel, faktisk lykkedes det Mohamed at overtale Birgit til at prøve at ride på Kamel - Det var noget hun virkelig gerne ville prøve, men var djævlens bange for at komme SÅ HØJT OP... uha sikke et hviiiinnn, da kamelen rejste sig og sikke da tilfreds hun så ud, da hun lige havde sundet sig - Så blev der studeret verden set fra en kamels ryg og sikke det var en rar fornemmelse - man ligesom vugger, lidt lige som at sidde i en gyngestol og nej, disse kameler lugter ikke, de lugter tørt, men alt andet lige ikke grimt. Vi red ca. 1-1½ time og det kostede ca. 65 kr ALT ALT for meget, altså set med danske øjne, men ikke særligt meget sammenlignet med danske priser, hvor det nok ville havde kostet 400 kr eller deromkring.
Men Jeg/Vi fik da en rigtig god snak med de to unge fyre der trak kamelerne - Vi måtte naturligvis ikke selv styre dem, da vi ikke havde forstand på det, i alle fald ikke endnu og heller ikke vidste hvordan man geberdede sig i trafikken, når og hvis der kom biler og ja det skete, så styrede de stille kamelerne ind langs siden eller også ventede bilerne på at kamelerne kom ind til siden.

Igen denne gang fik vi også "Nielfisk" og en lang lang sejltur på Nilen - det sgu dejligt med en støvsuger en gang i mellem smiley

Faktiks blev det til rigtig mange sejlture op og ned eller på tværs af Nilen og der blev også badet, som sidste gang vi var på vest-siden, dog var jeg ikke denne gang i ude i vandet, men Birgit fik også denne gang sig en dukket og afsvaling.

Ugen gik og overraskelsen skulle ske....

(fortsættelse følger)...

Lejligheden i Elgezira smiley

El Gezira, Luxor, EgyptPosted by Rex Sat, May 15, 2010 20:24:50
Hej Alle

Så er der gået næsten 1½ år siden vi sidst var i Egypten, og ja - Kors hvor vi savner dette dejlige varme land, specielt en dag som idag, hvor det regner fra sen nat til sen nat, faktisk har det nu regnet i mere end 15 timer og der er faldet ca. 31 mm vand. Det bare for meget.

Ja, vi lejede jo lejligheden i november 2008 med det formål, at tjene lidt penge, så vi kunne komme gratis til Luxor/Elgezira et par gange hver år, og kun skulle spare op til lommepenge, hvilket blot skulle beløbe sig til ca. 2500 ialt for 2 hele uger og så stadig have overskud - Tanken var, at lejligheden skulle indbringe leje for et år og rejseudgifter for 2-3 ture - den gav.......... 0 kr.

Vi er ikke blevet snydt, men vi er i den grad uheldig med tidspunktet, hvor vi valgte at leje den - ingen kunne sådan lige forudse, at der var en global finanskrise lige om hjørnet, der brød ud i lys lue ca. 2 måneder efter, at vi lejdede lejlighedden, øv og atter øv.

Som I vågne læsere sikkert har opdaget, så er udlejningssiden nedlagt og blot erstattet af et skilt, der fortæller, at lejlighedden ikke længer er til leje.

Men har vi opgivet håbet? - Nix - Vi brænder stadig for Egypten og vil klart derned igen, men vi ved ikke lige hvornår det bliver næste gang, da vi jo af vores pension skal skrabe ikke så lidt sammen.

Drømmen er, at vi engang kan købe et hus eller en lejlighed derover den anden side af Nielenm det er bare så skønt et område - Ingen støj, ingen ballade, alt går langsomt og folk er generelt rigtig venlige også over for et par noksakter som Birgit og Jeg (Finn). Vi har jo fra start valgt, at behandle folk som Vi selv ønsker at blive behandlet, derfor møder vi 98 % af tiden kun venlighed og imødekommendehed fra alle vi møder på vores vej.

Lykken er at blive behandlet som Egypter og få lov at være som Egypter, det koster ikke ret meget og med ret meget skal man tage det bokstaveligt - Ting vi normalt betaler 100 kroner for, får vi ofte for en pris mellem 10 og 15 kroner - Hvis Vi går ud og spiser, altså blandt Egypterne, så koster et måltid mellem 5 og 20 kroner, hvorimod hvis vi spiser blandt Turister, så koster det mellem 60 og 120 kr.

Som den vakse læser har opdaget, så har vi været dernede i alt 2½ månede tilsammen - Februar/Marts - April - April/Maj - September.

Vi har derfor også oplevet deres vinter, som jeg/Vi vil betragte som forsommer eller sensommer herhjemme - vandet er ca. 19-21 grader og luften fra 18-28 grader.
Deres forår og efterår har vandtemperaturer på 28-31 grader og lufttemperaturer på mellem 26 og 45 grader.

Sommeren taler vi næsten ikke om, da den også er ulidelig for Egyptere, da skyggetemperaturen kan nå astronomiske 48-52 grader, tænk så på, hvad soltemperaturen viser.... et sted mellem 80 og 99 grader et næsten uhyggeligt sted, må man sige - Derfor vil det næppe være Sommer vi vil opholde os dernede, men på den anden side, hvis vi siger A siger vi vel også B eller gør vi? smiley

Hvad får vi så tiden til at gå med, når Vi ikke kan få økonomi til rejsen til Egypten igen? - Tja - vi sparer sammen og håber at priserne herhjemme ikke bliver ved med at stige til astronomiske højder eller sagt på anden vis, at priserne herhjemme vil falde igen, så vi igen kan få lagt lidt mere til side, så rejsen igen bliver en realitet.

Håber er at vi 2010 kan fejre jul dernede i Luxor eller allerhelst i Elgezira, hvis myndighedderne da ikke har revet byen ned, for at få plads til moderne hoteller og indtægter fra turister, hvis og i så fald, tager vi nord på og kikker på området over for Karnak, det er nemlig også et utroligt dejligt sted, alternativt syd på overfor Jollie Wile Crocodile øen, da det nok er det skønneste område vi overhovdet har set og oplevet i virkelighedden - der er totalt roligt, selv trafikken på floden lyder fjern og sagte, selv om den er klart synligt fra området, kan vi knap høre skibene. Luften er fuldstændig ren og fuglene synger, dyrene bræger eller giver lyd, ja selv kamelernes brumen høres tydeligt. Hvor er det så... Ja, det er kun 2½ km fra grænsen til Sahara, altså kun 2½ km fra, hvor ørkenen starter med grus og nul vegetasion - der er kun grus og nul træer, nul buske, nul græs... går vi ca. 2-3 km længere mod vest, da starter sandet og hvis vi passerer bjergene, altså det som kendes som Dronningernes dal og Kongernes dal, da er man for alvor ude i ørkenen.

Hvis vi byggede et hus dér, altså ca. 1½-2 km fra Nielen, da kan det lejes ud og i løbet af et par år, blive betalt af lejen, også selv om Vi bruger huset. Det er også muligt at bygge et hus og straks det er færdigt sælge til turister, evt. englænder, tysker, hollænder, ja selv amerikaner er vilde med disse færdige nye huse - pris 2-4 gange den pris Du har bygget for - Hvis Vi var unge og ikke pensionister, var det lige præcis det vi gjorde, men nu er livet jo ikke så langt som dengang vi var unge, så resultatet bliver nok enten en lejlighed eller en ejerlejlighed som så kan udlejes til turister eller arbejder i turistbranchen - Næsten uanset hvad, så kan Vi altid tjene penge, dog skal Vi også huske lille danevang, de vil gerne have lidt af indtægterne og det undgår vi næppe, da straffen for at snyde nok er lige lovlig høj i forhold til gevinsten ved at lade være, for opdaget det bliver man, det er jo derfor vi har internetet, det kan jo også bruges af myndighedderne både herhjemme og dernede. smiley

Det var alt for denne gang - ser hvornår jeg igen får lyst til at blogge lidt... Måske jeg vil blogge lidt omrking hvad jeg når omkring slægtsforskningen!!! smiley måske finder jeg på noget med lidt film, billeder eller måske noget helt andet...

Vel mødt kære læsere

mvh.
Rex

En start skal være begyndelsen! Dette er begyndelsen.

El Gezira, Luxor, EgyptPosted by Finn Fri, December 26, 2008 23:25:10
Kik altid på forsiden, da der muligvis er et godt tilbud http://www.elgezira.dk

Hvis du kunne tænke dig, at studere nogle af de billeder, vi har taget gennem tidens løb, da klik trygt på linket i bunden af forsiden http://egypten.elgezira.dk/#home

...................................................................................................................................

Så blev denne blog oprettet, og indholdet vil handle om næsten alt, hvad man kan tænke sig at vide eller har lyst til at vide.

Dette er i hovedsagen ting der har med Egypten at gøre, som er det sted hvor vi har tabt vores hjerte.

Stedet blev opdaget i 2005 under en pludselig indskydelse - Vi skulle finde et sted, hvor der er varmt, ikke regnfyldt og ikke overskyet hele tiden - Atlas blev undersøgt på kryds og tvært i hele Europa og nabo regionerne - Pludselig faldt vores opmærksomhed på Afrika, for nogen havde fortalt, at Nordafrika ikke var noget dårligt sted at besøge. Men hvor!

Alle lande fra vest mod øst blev nærstuderet, men vi kunne ikke rigtigt finde enighed om, hvilket et af dem det skulle være.

Hvordan valget faldt på Egypten, det må Allah vide, for det skete blot.

Vi traf en hurtigt beslutning - fandt ud af, at Atlantisrejser var selskabet på denne destination, da alle rejsebureauer henviste til, at experten på Egypten, ja, så var det Atlantisrejser og dem kunne man stole på.

Vi kontakte Atlantis og fik en del gode samtaler med dem over telefonen, og besluttede, at målet skulle være Luxor i 2 uger. Destinationen blev tilfældigvis hotel Hilton i New Karnak.

Dette skulle vise sig, at være et skæbnesvangert valg. Årsagen til, at vi valgt Hilton, var fordi det så ud til, at de havde styr på alt, og at vi kunne få alle de måltider mad vi kunne ønske os, unden at risikerer, at skulle blive dårlig i maven.

I løbet af 1-2 dage, var vi faldet til, og kunne finde rundt på hele holtellet - personalet var yderst hjælpsom og ualmindelgt venlige.

Vi fik straks et par venner i personalet, som vi kunne spørger om alt, hvad vi kunne tænke os at vide.

På anden dage, lagde vi, efter anbefaling 50 LE under højre side af hovedpuden i dobbeltsengen. Dette gav resultat omgående, faktisk var vi kun lige gået en tur ned for at købe lidt vand, for straks derefter at vende tilbage til værelset. Allerede på den korte tid, var værelset pyntet op med blomster og sengetøjet var dekorativt opsat.

Meget bevægende og meget dygtigt. Denne behandling fik vi alle 2 uger, vi var herude i New Karnak.

Hvor ligger så New Karnak !

Det ligger i den nordlige del af Luxor by, vel ca. 4 km. fra centrum.

Vi passerer Luxortemplet, Karnak templet og kommer til New Karnak.

New Karnak er i dag fuldstændig moderniseret - alle facader er nu malet frisk op i gule farver, der er lagt nyt asfalt og nogle steder er vejen gjort bredere, således der er plads til en stor mængde trafik.

Hvorfor nu alt dette modernisering?

Det er der 2-3 grunde til - Hotel Hilton blev lukket ned, kort efter vi afsluttede vores ophold der i 2005 for en gennemgribende renovering.

Det tør nok antydes, at Hilton er blevet moderniseret, der er ikke meget, der er ved det gamle mere. Så at sige alt indvendigt er blevet bygget om, således hotellet i dag fremstår som et helt nyt hotel.
Hotellet var dengang i 2005 malet i en svag gullig farve, nu er det fuldstændigt hvidt. Så hvid, at det blænder, når vi sejler på floden. Derfor kalder jeg det i spøg "Hotel Snehvide", det er virkeligt pænt og flot.

Kort vej, norden for Hotel Hilton, er der også dukket et nyt hotel op, det hedder Sofitel. Det er et koloenormt hotel og lige så fuldstændigt nyt.

Vi var ude og besøge det i maj 2008 sammen med en af vores venner der køre kalech (hestekaret). Vi spurgte i vagten om vi måtte kikke på hotellet, det var vi meget velkommen til, hvorfor vi derfor gik ind på området og filmede og tog lidt billeder. Det er utroligt stort og smukt. Nok ikke noget for vores pengepung, men aligevel et rigtigt flot sted.

Vi har været oppe forbi det nogle gange sammen med Mohamed i båden Kareem, når vi alligevel skulle se hvor langt de var nået med Hilton. Der har vi taget en serie billede på floden af både Sofitel og Hilton.

Begge er smukke hver for sig, når vi ser dem fra floden (Nilen), men vores mening er, at Hotel Hilton er det flotteste af de hoteller vi har set i Luxor frem til nu.
Hilton har forøvrigt skiftet navn til Hilton Resort and Spa. Du kan se mere til det på følgende link. http://www1.hilton.com/en_US/hi/hotel/LUXHITW-Luxor-Hilton/index.do

Vi har naturligvis også været på andre, hoteller i Egypten og Luxor.

Vi har været indlogeret på Møvenpick i sydenden af Luxor, dette er et hotel som også har en lille Zoo, hvorfor stedet oppe i Luxor normalt omtales som, Crocodil Island. Tja, fordi der er en enkel krokodille som er vanvittig doven, den er skam i live, men den rører sig så at sige aldrig. Måske fordi den er ved at være 65-70 år gammel.
Der er også andre dyr, både aber og fugle, samt en enkel kamel og andre dyr.
Altsammen meget godt, for dem der tjener en skilling oppe i Luxor ved at sejle folk ned til øen, betale ca. 85 LE og så ellers få sig en drink, is eller hvad man kunne tænke sig, efter at være på besøg i Zooén. Man opholder sig normalt i en af kaffebarene eller tæt ved anløbsstedet, langs floden.

Vi var på dette hotel febuar 2007 og efterfølgende på Møvenpick Golf Resort på Sham El Shieck. Sidstnævnte går for at være Egyptens største og flotteste hotel. Det er stort, der er flot og det er fantastisk. Priserne er til at komme i nærheden af, for almindelige mennesker som os. Det skal samtidig siges, at Egyptens præsident bor ca. 1/2 år på dette hotel, og bliv ikke overrasket, hvis du pludselig ser den amerikanske præsident, eller en af de arabiske konger eller andre personer med meget høj status. Det er muligt på dette hotel, da det er her mange af verdens store problemer løses, pga. Egyptens rolle som neutral fredsmægler, en rolle som de er blevet ualmindelig dygtig til at hånterer.

I maj 2008 opholdt vi os på Iberotel, lige præcis midt i Luxor. Hotellet ligger lige ved siden af det store springvand som markerer centrum af Luxor.
Det har bla. en svømmepøl som er en ombygget flodpram, ret genialt lavet, da de således ikke bruger den sparsomme jord, der er til rådighed på dette lille område.
Hotellet er i 5 etager og må betegnes som et midelklasse hotel, det har derfor også kun 3 eller 4 stjerner, og bør samenlignes med et 3 stjernet hotel herhjemme i Danmark.
Betjeningen er venlig og høflig - Du får præcist hvad du har betalt for, ikke for meget ikke for lidt. Dog kan de godt gå en lille smule på kompromi med her og der. Men ellers et bililgt alternativ til de lidt dyre hoteller i udkanten af byen, eller til nabo hotellet Old Winter Palace, som vi endnu ikke har besøgt, blot gået forbi gentagende gange, både foran og bagved, ved indgangen fra den indre by bag cenrum.

I Maj 2008 var vi også på Hilton Fayrouz Resort på Sharm El Sheikh

Det er et hotel som ligger tæt ved centrum af byen Nanam Bay på sydspidsen af Sinai Halvøen. Dette hotel anvender primært bungalovs, eller jeg har ingen anden eksembel på, at vi kunne indlogeres på anden vis. Lige over for dette hotel, ligger søsterhotellet Hilton dreams, hvor vi må anvende fasiliteterne begge steder, hvis vi er gæst på et af hotellerne. En ganske udmærket service.

Vores hotel lå lige op og ned af stranden langs Rødehavet - Det var et hotel af ganske fin beskaffenhed, og med et personale som er vendlig, imødekommende og meget dygtig til deres respektive opgaver. Et hotel vi blev ganske glad for at opholde os på.
Dog må vi sige, at man skal være til afslapning og dasning - hvis det skal være på nogle af disse hoteller på Sinai halvøen, da der ikke er meget at lave eller se, bortset fra at sove, spise, dase, spise og sove - eller se koraller med alskens fisk, enten fra stranden, fisk kan opleves minder end 12 meter fra breden, eller fra en glasbundsbåd, alternativt med en motorbåd ud til de populære rev hvor vi kan dykke eller snorkle og blot iagtage alle de smukke fisk og de utroligt smukke koraller som vokser langs kysten i Rødehavet.
Husk, at havet er meget meget saltholdig, hvorfor det er svært at dykke - af samme grund kan det også være meget farligt.
Husk også at vask dig, når du har været ude og bade eller snorkle, da solen skolder voldsomt på den hvide hud pga. saltet efterlades som skorper på huden og kan give brændmærker.

Men alt i alt en god oplevelse - dog for vores vedkommende, kommer vi nok kun sjældent igen her tilbage på Sharm El Shikh, da vi mere er til oplevelse og kontakt mellem mennesker, lige præcist hvad vi møder på fastlandet i Luxor.